Els Oosthoek

Manager Organisatie & Ontwikkeling bij Topaz

“Wat we onderschat hadden is dat het heel lastig is om je bezig te houden met de toekomst, als het hier en nu al zo uitdagend is.” Ben je benieuwd wat Els Oosthoek, Manager Organisatie & Ontwikkeling bij Topaz, hiermee bedoelt? Luister de podcast, opgenomen op 11 november 2022, hier.

Deze podcast op Spotify luisteren? Klik hier voor de hele playlist.

Wie bent u?

Mijn naam is Els Oosthoek. Ik woon samen met mijn man in Overveen, onze twee studerende dochters wonen in Groningen. Dit is mijn eerste baan in de zorg, na een loopbaan in de corporate wereld. Mijn keuze voor de zorg is persoonlijk gemotiveerd: na het plotselinge overlijden van onze zoon, nu vier jaar geleden, zocht ik werk waar ik echt mijn bed voor uit wilde komen. Bij Topaz deel ik die motivatie met een 39 koppig team, dat bestaat uit recruiters, kwaliteitsadviseurs, opleidingskundigen, P&O adviseurs maar ook PhD studenten en een hoogleraar.

Waar werkt u?

Topaz is een zorggroep met 9 locaties in Leiden en de bollenstreek. Wij zorgen voor bewoners met dementie of fysieke aandoeningen, hebben een revalidatiehotel en zijn het grootste Huntington expertisecentrum van Europa. We bieden zorg aan 900 mensen, dat doen we met 1600 medewerkers, 400 zzp-ers, flexwerkers en studenten en 1000 vrijwilligers. Dat zegt meteen iets over de complexiteit van de zorg die we leveren. We streven ernaar het eerste academische verpleeghuis in Nederland te worden.

Welke (HR) thema’s hebben uw interesse en waarom?

Topaz is één van de vele Nederlandse organisaties die direct de impact voelt van het zorginfarct. Door de vergrijzing verdubbelt het aantal zorgvragers in 2040, daar is geen quick fix voor. Verpleeghuiszorg heeft het extra lastig: operaties kun je afschalen, bewoners kun je niet naar huis sturen. De symptomen zijn er nu al: de roosters zijn nooit meer helemaal gevuld. We werken dus hard aan de toekomst, we moeten vandaag aan de bak voor de wereld van overmorgen.
Vanuit onze teams gebeurt er een heleboel, waar we niet allemaal aan toe kwamen in de podcast. We bieden ‘bed en baan’ aan zorgverleners uit het buitenland, hebben een succesvol open hiring programma voor zij-instromers. In alles wat we doen, laveren we tussen twee kanten; het makkelijk maken van het dagelijkse werk van onze collega’s en het prikkelen van een toekomstgerichte aanpak. In mijn teams noemen we dat het werken IN de organisatie en AAN de organisatie.
Werkplekleren wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker, zeker als je de zorg deelt met mantelzorgers en vrijwilligers. Wij ontdekten daarvoor een slimme online leeromgeving, waarin zorgverlener REIN letterlijk de hoofdrol speelt. Hoe we de eerste commerciële klant van deze technologie werden is kenmerkend voor hoe we innovatie van buiten naar binnen halen. We weten nog niet volledig of het gaat lukken, maar beginnen wel alvast. Soms levert dat een resultaat op, soms een les.

HRtop100_-_Janine_Vos-Rabobank

Janine Vos

CHRO/Member Managing Board bij Rabobank

Menu