HRtop100 - Melissa Uljevic - The Digital Neighborhood

Melissa Uljevic

HR Director bij The Digital Neighborhood

Melissa Uljevic, HR Director bij The Digital Neighborhood: “HR heeft nog steeds een sterke associatie met het voelen en het zien van dingen die gebeuren. Dat is goed, maar die stem is veel sterker als die ook is aangevuld met data.” Luister hier de podcast die wij met Melissa opnamen op 24 januari 2025.

Deze podcast op Spotify luisteren? Klik ⁠⁠⁠hier⁠⁠⁠ voor de hele playlist.

Wie bent u?

Mijn naam is Melissa Uljevic, werkzaam als HR Director bij The Digital Neighborhood. Ik woon in Amstelveen, ben getrouwd en heb twee kinderen (11 en 13 jaar). Naast mijn werk ben ik betrokken bij de Stichting Giving Back en actief in de oudercommissie van een van de middelbare scholen in Amstelveen. Mijn HR-loopbaan ben ik begonnen bij BBned, een telecombedrijf dat vervolgens door Tele2 (nu Odido) werd overgenomen. Door de jaren heen heb ik de klassieke HR-loopbaan doorlopen, van Junior HR Business Partner tot aan mijn huidige functie.

Waar werkt u?

The Digital Neighborhood is een dynamische omgeving van AI- en cloud-first techbedrijven, met een sterke focus op alles wat met Microsoft te maken heeft. We hebben een Europese basis met een meerderheid van onze bedrijven in Nederland, en we werken samen met 1400 collega’s verspreid over 6 landen. Onze buy-and-build-strategie stelt ons in staat om snel te groeien door regelmatig bedrijven aan onze Neighborhood toe te voegen. Wat voor ons heel belangrijk is, is dat deze bedrijven hun ondernemersgeest behouden. Samen met de ondernemers die het bedrijf succesvol hebben gemaakt, bekijken we waar nog extra waarde toegevoegd kan worden door samen te werken en elkaars expertise te delen.

Onze diensten omvatten onder andere IT-consultancy, cloudoplossingen, cybersecurity, data-oplossingen en AI-toepassingen.

We investeren in een inclusieve cultuur waarin talent zich optimaal kan ontwikkelen. Door onze community-opzet krijgen mensen de ruimte om te floreren binnen het bedrijf waarvoor ze gekozen hebben, maar kunnen zij ook hun horizon verbreden door gebruik te maken van het netwerk binnen The Digital Neighborhood. Zo bieden we toegang tot nieuwe technologieën zoals AI, faciliteren we kennisdeling door initiatieven zoals het company-brede Leadership Programma, of ondersteunen we verdere groei bij een van de andere bedrijven. All proudly independent. All seamlessly connected.

Gezien onze ambitieuze groeistrategie is onze “People Agenda” continu in ontwikkeling: nieuwe bedrijven sluiten zich aan bij de Neighborhood, de lat voor kwaliteit wordt steeds hoger gelegd, en de samenwerking over bedrijven en landsgrenzen heen wordt intensiever. Dit biedt enorme uitdagingen voor HR, wat ons werk binnen The Digital Neighborhood zo dynamisch en boeiend maakt – en waar ik met trots deel van uitmaak.

Waarom is HR Tech belangrijk?

HR Tech is om heel veel rationele redenen ontzettend belangrijk. Met de juiste HR-data, aangevuld met inzichten over wat er speelt binnen de organisatie, sta je als HR-professional sterker aan tafel. Je kunt beter meedenken over strategische keuzes, meer draagvlak creëren voor nieuwe initiatieven en gericht sturen op KPI’s. Dit maakt het werk niet alleen effectiever, maar ook voorspelbaarder en meetbaarder.

Vanuit het perspectief van de medewerker biedt HR Tech ook enorme voordelen, waarvan de employee journey er een is. Deze kan geheel digitaal ondersteund worden: van het zelf beheren van pensioenopties en inzicht in successieplanning tot het bekijken van de totale waarde van je arbeidsvoorwaardenpakket of het inzetten van vrije ruimte voor persoonlijke aankopen, bij voorkeur op je mobiel. Dit alles draagt bij aan een moderne, aantrekkelijke werkervaring. En dat is broodnodig, want aansluiting vinden bij de behoeften van medewerkers – in álle generaties – is essentieel om relevant te blijven op de arbeidsmarkt.

Daarbij komt dat we in een lastige arbeidsmarkt opereren, zowel voor de bredere organisatie als binnen het HR-vak zelf. Vind bijvoorbeeld maar eens een goede salarisspecialist! De huidige marktomstandigheden dwingen ons continu manieren te zoeken om efficiënter te werken. Alles wat handmatig is, van workflows tot integraties, kan en moet slimmer. Het doel? Een soepele ervaring voor onze medewerkers en efficiëntie voor het bedrijf.

En hierin speelt AI een revolutionaire rol. Tools zoals ChatGPT en Microsoft Copilot maken complexe taken eenvoudig: van het automatisch opstellen van notulen en het creëren van beleidsdocumenten tot het maken van presentaties en AI-gebaseerde zoekfuncties om snel bijvoorbeeld pensioenreglementen door te spitten, met als toekomstbeeld dat elke medewerker een eigen HR-AI-agent heeft. Het maakt het werk efficiënter, toegankelijker en toekomstbestendiger. Deze nieuwe automatiseringsslag is niet langer een luxe, maar een must-have.
Maar – en dit is een grote maar – hoe geavanceerd de technologie ook wordt, het kan nooit vervangen wat écht telt in HR: menselijkheid.

Menselijkheid als kern van HR

We kunnen processen automatiseren, workflows optimaliseren, KPI’s 24/7 monitoren en medewerkers toegang geven tot online platforms vol voordelen. Maar geen enkele technologie kan het echte gesprek tussen mensen vervangen: het gesprek waarin je iemand een hart onder de riem steekt, samen reflecteert op een moeilijke situatie of een oprechte connectie maakt.

En hierin ligt de unieke kracht van HR. Juist in een tijd waarin technologie steeds dominanter wordt, moet HR de bewaker blijven van menselijkheid binnen de organisatie. Technologie ondersteunt, maar het zijn de gesprekken, de relaties en het begrip die écht impact maken.

HR heeft daarmee een cruciale rol: het balanceren van de kracht van technologie met de onmisbare waarde van menselijke interactie. Want uiteindelijk maken mensen het verschil – niet de algoritmes.

HRtop100_podcasts_2020_Frans_Kools

Frans Kools

Group HR Director bij Barentz International