Michèle de Haas

People Partner bij LUSH Nederland

Michèle de Haas, People Partner bij LUSH legt uit dat LUSH bewust overal waar zij zitten belasting betalen en die niet proberen te ontduiken. “Zo draag je bij aan de ontwikkeling van de landen waar je zit.” Luister meer in de podcast, opgenomen op 15 januari 2024. Deze aflevering hoort bij de categorie Sustainability.

Deze podcast op Spotify luisteren? Klik ⁠⁠hier⁠⁠ voor de hele playlist.

Wie bent u?

Ik ben Michèle de Haas, 43 jaar, uit Amsterdam. Ik woon in Noord met mijn partner Max en onze twee kinderen van 12 en 9 jaar. Samen met onze kat, twee kippen, en sinds deze zomer is daar ook een hondje bijgekomen, die de bijnaam ‘t zusje’ heeft gekregen. Ik ben gek op lezen, muziek, wandelen en kamperen in de natuur, dansen (hoewel ik dat nu eigenlijk veel te weinig doe), koken en datgene daarna opeten, surfen en bordspellen.

Na de HBO-studie Social Work ben ik eigenlijk alle kanten op gegaan in mijn carrière: van horeca-avontuur tot werken bij non-profit humanitaire organisaties zoals Artsen Zonder Grenzen. Ik heb ook een lange tijd bij een music agency gewerkt en daarna, wat korter, bij een groot reclamebureau. Wat altijd consistent was, is dat ik altijd met mensen bezig was. Gaandeweg werd me duidelijk dat wat ik deed en van hield ‘HR’ heet. Al prefereer ik de term People & Culture, want we zijn geen ‘menselijke middelen’.

Waar werkt u?

Bij LUSH Nederland werk ik als People Partner in het Support Team. LUSH is een cosmetica retailmerk met 10 winkels verspreid over Nederland. Lush is een bedrijf uit de UK dat naast de beroemde customer experience, sterke ethische waarden koestert, op het gebied van kwaliteit, dierenwelzijn, mensenrechten en het milieu. Het zijn juist deze ethische waarden en het activistische karakter van het merk die voor mij doorslaggevend waren om voor te werken. Eigenlijk komt bij dit bedrijf alles wat ik interessant en geweldig vind bijeen; business for good. Ik wordt regelmatig geïnspireerd door onze campagnes. Eigenlijk komt dat allemaal neer op; Smell good, do Better.

Waarom is Sustainability een belangrijk thema binnen HR volgens u?

All are welcome, always is een van de speerpunten van Lush. Dit geldt voor zowel de mensen die bij ons kopen, als voor de werknemers. Door een diverse en inclusieve cultuur na te streven en te behouden maakt een werkgever zich niet alleen aantrekkelijk, maar ook gezond en veerkrachtig, doordat je waardevolle en lange verbindingen kunt aangaan met de medewerkers die deze waarden delen. Ik vind het super belangrijk dat we allemaal als collega’s mogen bijdragen aan de missie en dat er ruimte is voor ieders stem.

Binnen Lush is er een schat aan kennis en we behouden, verbreiden en verspreiden deze waardevolle kennis op de meest natuurlijke manier die je als bedrijf kunt nastreven; door retentie en ontwikkeling. Deze twee aspecten gaan hand in hand. Niet alleen groeien mensen binnen onze winkels en in het support team door naar andere functies, maar blijven zij ook lang werkzaam bij Lush. Voor mij zegt dat heel veel over de bedrijfscultuur.

Als je sec kijkt naar de betekenis van het begrip duurzaamheid, dan is dat bij Lush eigenlijk niet genoeg. Lush wil streven naar ‘regeneratie’; verder gaan dan het ‘in standhouden van de huidige situatie’. Hoe kunnen we verbeteren, herstellen naar een gezondere, sterkere of meer volledige staat. En dat geldt voor het runnen van een bedrijf net zo goed, denk ik.

Menu