Sfeerimpressie 2024

We hebben wederom enorm genoten van de HRtop100 2024! Dit jaar, op 28 maart, vond het event plaats in het prachtige pand van AFAS. Naast de Vakjuryprijs, werden er vier nieuwe Categorieprijzen uitgedeeld: Data-driven HRM, Future Ready Workforce, Empowering Human Experience en Sustainability. 

Na een maandenlange campagne zijn de winnaars van dit jaar dan eindelijk bekend! De vakjury was er over eens dat de Vakjuryprijs van dit jaar moest gaan naar Esmé Valk van Schiphol Group. De runner-up prijs ging naar Dionyse Vijgen van InfraMobility en Munckhof.

Het publiek heeft dit jaar massaal gestemd op hun favoriet in de categorieën. In de categorie Data-driven HRM ging de prijs uit naar Dionyse Vijgen van InfraMobility en Munckhof. De categorieprijs voor de categorie Future Ready Workforce werd gewonnen door Ingrid Kanger van Gasunie. De Categorieprijs voor de categorie Empowering Human Experience ging naar Julien Pluijmen van Brocacef. Als laatste, maar zeker not least, ging de Categorieprijs Sustainability naar Nadine Beister van Achmea.

Bekijk de aftermovie

Het HRtop100 magazine is uit!

Beeldverslag

Alle foto’s zijn gemaakt door Mariëlle van Opbergen.

HRtop100 event opnames

Tijdens het HRtop100 2024 event op 28 maart 2024 gingen HR-directeuren in gesprek met Glenn van der Burg over trending topics op het gebied van HR. Benieuwd naar deze gesprekken? Beluister hieronder de opnames!

Hilde Beckers, International HR Manager bij Verstegen Spices and Sauces, Mickey Spier, CHRO bij Securitas, Michel Geurts, Regional Vice President bij Cornerstone

Wat moet je zonder diploma op de arbeidsmarkt? En waar ben je na 20 jaar werkervaring eigenlijk een meester in? De komst van het denken in Skills zou weleens voor oplossingen kunnen zorgen. Skills zijn de kennis, vaardigheden en eigenschappen waarmee individuen onder steeds veranderende omstandigheden hun taken en rollen in het werk succesvol kunnen uitvoeren. Een hele mond vol, dus reden te meer om drie experts te vragen welke kansen het denken in Skills biedt voor een organisatie.

Nadine Beister, Groepsdirecteur bij Achmea, Wietske van Hees, Managing Director bij Appical, Anne Wernand, Head of Programme bij The School of Life

Gevoel is veelal de driver voor gedrag en beslissingen. Wil ik hier werken? Kan ik hier excelleren? Of wil ik hier weg? Maar hoeveel ruimte is er voor gevoel op het werk? En kunnen jouw collega’s hier wel over praten?

Monique van Walt van Praag, Directeur Personeel & Bedrijfsvoering bij Reclassering Nederland, Florien de Nijs, Chief HR Officer bij Exact, Annemieke van der Laan, Director HR Transformatie bij KPMG

Iedereen voelt de gevolgen van de chronisch krappe arbeidsmarkt. Toch is er nog veel potentieel. Er zijn nog steeds ruim 300.000 werklozen. Zo’n 500.000 mensen hebben parttime werk, maar willen best meer uren werken. En dan hebben we de niet-uitkeringsgerechtigden nog niet meegeteld. Maar dan zullen organisaties wel anders moeten zoeken en ook andere eisen moeten stellen aan nieuwe collega’s. Hoe kan je de vijver groter maken bij recruitment? En welke wezenlijke aanpassingen heeft dat nodig?

Lieke Skidmore-Vencken, HR Director bij Erasmus Universiteit, Christian de Waard, CEO bij Effectory, Danielle van Alewijn, Chief People Officer bij Swapfiets

Duurzaamheid is een enorme verandering voor organisaties. En je hebt alle kracht en ideeën van alle collega’s nodig. Hoe zorg je ervoor dat collega’s hun bijdrage kunnen leveren aan de duurzame transitie?

Ingrid Kanger, HR Directeur bij Gasunie, Corina Breban, HR Directeur bij Footlocker, Britt Breure, Directeur HR en CSR bij AFAS Software

Structuur, regel en afspraken zijn belangrijk voor een goed functionerende organisatie. Maar de metafoor van een geoliede machine is voor veel organisaties niet meer voldoende. Creativiteit, wendbaarheid en zeker ook ondernemerschap zijn nodig om in te spelen op de ontwikkelingen en kansen die de markt en de maatschappij bieden. Maar hoe zorg je dat er ruimte is voor ondernemerschap in je bedrijf?

Linda Sproet, HR Director Benelux bij Majorel, Deborah Lefeber, HR Director Nederland bij Decathlon, Britt Breure, Directeur HR en CSR bij AFAS Software

Al jaren wordt er veel geïnvesteerd in feedback trainingen. En meestal is dat niet om te leren om complimenten te geven. Nee, dat gaat toch vaak om het vertellen wat je niet prettig vindt of wat er beter kan. Hebben al die trainingen nu veel effect gehad? Hoe zorg je er in een organisatie voor dat het normaal, veilig en zelf heel fijn is om elkaar te vertellen dat er dingen beter kunnen?

Erwin Rengers, Global CHRO bij Hyva, Danielle van Alewijn, Chief People Officer bij Swapfiets, Lennard Toma, Organisatiepsycholoog bij Peoples

Een organisatie is allang geen afgesloten bolwerk meer. Verbondenheid met partners, kennisinstellingen, leveranciers en maatschappelijke organisaties is noodzakelijk om mee te bewegen met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Welke rol speelt HR in het organiseren van verbondenheid? En wellicht zelfs de zorg voor verbonden partijen?

Inge van Berkel-Stuifbergen, Lid Groepsdirectie en Directeur Human Experience & Support bij ABAB, Dionyse Vijgen, HR directeur bij InfraMobility en Munckhof, Bert van Dijk, HR Analytics specialist bij PurpleHRM

Organisaties investeren stevig in het aantrekken van nieuw talent en vakmensen. Maar de goedkoopste werving is geen werving. Voorkomen dat gewaardeerde collega’s vertrekken is daarom van groot belang. Maar hoe voorkom je dat de verkeerde mensen vertrekken bij je organisatie? En welke kansen biedt data daarin?

Mirjam Westgeest, Directeur P&O bij Gemeente Den Haag, Michiel van Meer, CHRO bij AON, Joost de Brouwer, Onboarding Specialist bij Appical

De start van een nieuwe baan is een gedenkwaardig moment voor mensen. Een moment waar verwachting en werkelijkheid bij elkaar komen. Maar het is ook een belangrijk moment voor een organisatie. In de eerste periode moet iemand zich de cultuur, maar zeker ook het werk en de bijbehorende verantwoordelijkheid eigen maken. Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe collega’s zo snel mogelijk productief zijn na hun start?

Heleen Cocu-Wassink, Directeur HRM bij Alliander, Ghislaine Aarts, Directeur HRM bij Arriva Nederland, Jort Zwolsman, Directeur bij Younited

HR organiseert van alles voor collega’s met een arbeidscontract. Van Duurzame Inzetbaarheid tot kerstpakketten! Maar er werken vaak nog veel meer mensen bij jouw organisatie. Uitzendkrachten, adviseurs, leveranciers en natuurlijk ZZP’ers. Welke verantwoordelijkheid neem je als HR voor de betrokkenheid van de flexibele schil?

Machteld Vink, Directeur HR bij FD Mediagroep, Michèle de Haas, People Partner bij Lush Nederland, Jelle Altena, HR Director bij Greif

Elke organisatie is wel op enige manier in transformatie. Of het nu digitalisering, verduurzaming of een aanpassing van het businessmodel is. Mensen zijn vanzelfsprekend van belang. Maar ouderwets reorganiseren is er niet meer bij. Hoe zorg jij dat je mensen meeneemt in de transformatie?

Maud Provily, Directeur HR bij Holland Casino, Pieter Versteeg, CHRO bij Sodexo, Joke de Graaf, HR Directeur bij Headfirst Group

De waardering en ideeën van jouw collega’s zijn natuurlijk super waardevol. Zo weet je waar de organisatie kan verbeteren en hoeveel zorgen je moet maken over het verloop. Maar wat merken collega’s zelf van de uitkomsten van het medewerkersonderzoek? Horen ze na het invullen ooit nog wat? Hoe gebruik je de informatie uit je medewerkersonderzoek om je organisatie te verbeteren?

Winnaar & runner-up Vakjuryprijs

In de weken voorafgaand aan het event, werd de strijd gestreden voor de Vakjuryprijs. Hiervoor konden HR-leiders worden genomineerd waarna de zes finalisten in gesprek zijn gegaan met de vakjury bestaande uit Edu Peek, Sophie Geerts-Jaspers en Ineke Kooistra.

Winnaar Categorieprijs Data-driven HRM 

Onder data-driven HRM verstaat men het effectief toepassen en inzetten van beschikbare HR gegevens om betere, slimmere en efficiëntere besluiten te nemen en interventies te ondersteunen en meetbaar te maken. Op dit moment is deze transitie voor HRM erg belangrijk, daar waar ook van HRM wordt verwacht dat interventies en beleidskeuzes onderbouwd worden met feiten en cijfers.

Hoewel het thema HR Analytics of data-driven HRM bij vrijwel iedere organisatie de aandacht heeft, bestaan er in de praktijk grote verschillen als we kijken naar volwassenheid en succesvolle toepassing. Zo zijn er HR teams die ‘meegaan’ in de organisatiebrede transitie naar een data-driven organisatie. Maar er zijn ook HR teams die deze transitie zelfstandig aanjuichen, en vanuit de HR expertise stappen zetten om dit te verwezenlijken. Denk hierbij aan MT’s die starten met ‘een rondje langs de cijfers’ geleid door HRM om de meest opvallende trends en ontwikkelingen te bespreken, projecten als strategische personeelsplanning waarin data een key-rol heeft of HR teams die de lijn/het management proactief voorzien van inzichten waarmee zij het verschil kunnen maken.

Winnaar Categorieprijs Future Ready Workforce

Wat is de impact van Generative AI, digitalisering en de energietransitie op onze organisaties? Weten we nog voldoende personeel aan te trekken en te behouden?

Banen veranderen razendsnel als gevolg van technologische en maatschappelijke disrupties. Ook wordt het door de arbeidsmarktkrapte in bepaalde sectoren steeds lastiger om personeel te vinden met de juiste kennis, skills en mindset. Dit dwingt organisaties om vooruit te kijken en na te denken over hoe zij hun workforce zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op deze snel veranderende arbeidsmarkt. Daarom is “Future Ready Workforce” een belangrijk onderwerp waar KPMG veel aandacht aan besteedt.

Onder een Future Ready Workforce verstaan we werknemers die wendbaar zijn en inspelen op de uitdagingen van morgen door zichzelf continu te blijven ontwikkelen en die technologie en innovatie omarmen. Organisaties kunnen hierop inspelen door uit te gaan van een skills-based benadering.

Winnaar Categorieprijs Empowering Human Experience

Empowering Human Experiences (HX). Dat is waar het om draait. We zijn tenslotte allemaal mensen, die gedurende ons werkzame leven – en daarbuiten -, interacteren met technologie, omgevingen, producten, diensten en elkaar. Binnen Human Experiences is het daarom van belang dat je iedereen die een bijdrage levert aan de organisatie betrekt en waardeert. En eenieder kan zien als volledig individu; als mens én professional. Dit vraagt om een holistische, systemische en inclusieve kijk. Bij HX gaat het dus verder dan alleen de employee experience (EX) en/of de customer experience (CX). Het veronderstelt dat je kijkt naar de totale ervaringen en percepties van àlle betrokkenen in de keten: klanten, medewerkers, freelancers, leveranciers en welke relevante doelgroep dan ook.

In organisaties waar HX hét vertrekpunt is voor strategische keuzes, wordt een omgeving gezien waarbij individuele behoeften, verwachtingen, capaciteiten en ervaringen centraal gesteld worden. Organisaties waar mensen hét verschil maken. Waar reflectie en open communicatie de norm zijn. Waar men vanuit authenticiteit en veiligheid beslissingen durft te nemen en daar ook verantwoordelijkheid voor neemt. Waar geïnvesteerd wordt in ontwikkeling en groei. Waar sprake is van voedend leiderschap en empathie. Waar kernwaarden voorgeleefd worden. Waar gestreefd wordt naar een inclusieve en ondersteunende werkcultuur. Waar persoonlijke en professionele behoeften in balans zijn. Waar van binnen naar buiten wordt gedacht en andersom. En waar bovenal sprake is van handelen vanuit vertrouwen.

Winnaar Categorieprijs Sustainability

De toekomst is duurzaam, maar wat betekent dat voor organisaties, en specifieker, voor HR en HR-leiders? In deze categorie spreken we met organisaties die op een opvallende manier iets bijdragen aan een duurzamere toekomst. Dit kan op verschillende manieren en kan ook over diverse onderwerpen gaan. Denk aan een bijdrage aan de verbetering van het milieu via HR, maar ook aan bijvoorbeeld het duurzaam inzetbaar houden van individuen of werknemers, of aan meer praktische oplossingen zoals bijvoorbeeld voedselverspilling tegen te gaan in de bedrijfskantine.