Deborah Lefeber

HR-directeur NL bij Decathlon

“Uiteindelijk willen we meer omzet draaien, maar we willen niet meer vervuilen. Daarom is circularity een heel belangrijk onderwerp voor Decathlon“, aldus Deborah Lefeber, HR Director NL. Luister meer in de podcast, opgenomen op 16 januari 2024. Deze aflevering hoort bij de categorie Future Ready Workforce.

Deze podcast op Spotify luisteren? Klik ⁠⁠hier⁠⁠ voor de hele playlist.

Wie bent u?

Ik ben Deborah Lefeber. Ik ben halverwege mijn werkende leven overgestapt van commercie (retail) naar HR en mag dit de laatste 10 jaar doen op strategisch niveau bij mooie bedrijven met een goed verhaal. Daar zit voor mij de uitdaging en ontwikkeling en van die dynamiek krijg ik echt goede energie.

Ik hou ervan om te bouwen aan organisaties en teams. Plannen te ontwikkelen en te zweven van design naar plan en zo naar executie te gaan. Als het even tegenzit ga ik graag op zoek naar relevante patronen en problemen en dan vind ik het leuk om alternatieve manieren te vinden om hier mee verder te gaan die goed zijn voor de lange termijn. Als het meezit, als in winnen, zie je mij met een ‘kleine’ glimlach. Naast werken sport ik graag; in m’n eentje in de sportschool, maar ook op de padelbaan kan ik mij goed vermaken. In mijn vrije tijd ben ik graag met mijn gezin, familie en vrienden.

Ik vind mijn werk het leukst als ik dingen die in m’n hoofd zitten ook echt voor elkaar kan krijgen. En als ik dit samen kan doen met mensen waar ik ook echt een klik mee heb, dan heb ik dubbel plezier. In goed gezelschap is alles leuker, ook hard werken. Vooral als je dat mag doen in de wereld van sport. Daar is teamspirit ’the only way up’.

Waar werkt u?

Ik ben HR-directeur voor Decathlon Nederland en bouw daar mee aan de digitale transformatie van ons global team in Amsterdam. Decathlon, is ’s werelds grootste ontwerper en detailhandelaar in sportartikelen. Groot geworden en gebouwd door mensen die verbonden zijn door een stevig fundament van waarden. Diezelfde set waarden vloeien al vanaf het begin in 1976 door de aderen van de gehele organisatie en is in combinatie met ons ondernemend karakter onze grootste kracht. Samen met 110.000 andere gepassioneerde medewerkers in 70 landen ben ik oprecht een trotse ‘Decathlonian’.

Mijn missie is om mensen door de wonderen van sport te bewegen, door hoogwaardige en betaalbare producten, diensten en ervaringen aan te bieden die mensen inspireren en in staat stellen te genieten van een actieve levensstijl. Dat is voor mij en mijn team het doel om elke dag al onze collega’s te blijven bewegen zowel in sport als in hun ontwikkeling en carrière. Voor mij persoonlijk heeft bewegen een positief effect op mijn ‘hoofd’ en lijf, dus ik ben niet alleen ambassadeur maar ook groot fan van al onze producten. Je ziet mij niet snel met lege handen uit een van onze winkels lopen.

Waarom is Future Ready Workforce een belangrijk HR thema?

Decathlon is van huis uit een klassieke winkelorganisatie. Dus een Future Ready Workforce is voor onze tak van ‘sport’ echt een must en voor mijn team eigenlijk onze ‘echte’ missie. Decathlon wil graag blijven groeien maar wel met oog voor onze planeet die we graag willen meegeven aan onze klein-kleinkinderen. De sport zit ‘m dus niet meer in meer artikelen verkopen. ‘Circularity’ en online services zijn voor ons een belangrijke manier om te groeien en dat zijn we ook actief aan het ‘pushen’. Om een gezamenlijke toekomst te waarborgen en een duurzame loopbaan van onze mensen te animeren, heb je hier wel andere rollen en skills voor nodig.

Om een Future workforce te faciliteren is waardering en erkenning de belangrijkste focus voor ons hele team. De volumeknop die we dan het hardst aan moeten zetten is Talent. Alleen door hierop te blijven focussen kunnen wij actief bijdragen aan ons duurzaam succes. Bij Decathlon hebben mensen gemiddeld een lang dienstverband. Dit borgen we door verschillende posities in meerdere landen aan te bieden door middel van zgn. zigzag carrières. Als je dit dan ook nog combineert met het bieden van plezier in je werk op een vitale plek waar je je thuis voelt, dan kan je bij Decathlon niet alleen worden wat je wilt maar ook nog eens lang bij ons blijven. Wat op zich in de wereld van retail met vluchtige dienstverbanden best uniek is. En daar ben ik wel echt het meest trots op!

HRtop100_podcasts_2019_Floor_Rink

Floor Rink

Hoogleraar Organisatiegedrag bij Rijksuniversiteit Groningen

Menu