Machteld Vink

HR-directeur bij FD Mediagroep

“De mens centraal in de organisatie zetten”, dat is waar ‘Empowering Human Experience’ om gaat voor Machteld Vink, Directeur HR bij FD Mediagroep. Een organisatie waar “de producten die wij maken het resultaat zijn van de creativiteit, kennis en ervaring van onze mensen. Dus het is logisch om mensen centraal te zetten”. Hoor hier meer over in de podcast, opgenomen op 6 december 2023. Deze aflevering hoort bij de categorie Empowering Human Experience.

Deze podcast op Spotify luisteren? Klik ⁠⁠hier⁠⁠ voor de hele playlist.

Wie bent u?

Niets leuker dan bezig zijn op het snijvlak van organisatiestrategie, teamdynamiek en individuele ontwikkeling. Ik ben ervan overtuigd dat als we deze drie thema’s in lijn met elkaar brengen, ze elkaar versterken en de organisatie succesvol zal zijn.
Nou ja, ‘niets leuker’? Ik vind het nog nét iets leuker om met mijn gezin (man en zoons van 9 en 10) en/of familie en vrienden op pad te gaan; van verre reizen tot wintersport en van wandelingen in de natuur tot goed borrelen in de buurtkroeg.

Waar werkt u?

Ik werk bijna 5 jaar bij FD Mediagroep, het moederbedrijf van Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio, FD Business en Company.info. Het zijn verschillende bedrijven met elk hun eigen cultuur, maar allemaal actief in het verzamelen, onderzoeken, ordenen en presenteren van actueel financieel-economisch nieuws en informatie. Daarbij werken ze nauw samen. Met onze content en producten helpen we leiders van vandaag en morgen om besluiten te nemen en vooruitgang te realiseren. Voor zichzelf, voor hun organisaties en voor de samenleving.
Er werken in totaal bijna 450 hoogopgeleide professionals, aangevuld met een grote groep freelancers. Inmiddels hebben we ook kantoren in London en Düsseldorf, dus we beginnen ook een internationaal tintje te krijgen.
Het is bijzonder om bij een bedrijf te werken dat midden in de maatschappij staat en bezig is met het dagelijkse nieuws. Goede onafhankelijke journalistiek is belangrijker dan ooit. Dat we daar met onze organisatie een bijdrage aan leveren, motiveert enorm.

Welke (HR) thema’s hebben uw interesse en waarom?

Ik geloof dat onze organisatie haar doelen kan bereiken als we goed in kunnen spelen op ontwikkelingen in een snel veranderend en digitaliserend media- en data landschap; als we wendbaar zijn als organisatie, als team en als individu. Een wendbare organisatie begint naar mijn idee bij betrokken, gemotiveerde medewerkers die lekker in hun vel zitten en zich constant willen blijven ontwikkelen, zowel professioneel als persoonlijk. Op die manier realiseren we vooruitgang voor onze mensen, de organisatie en onze omgeving.
Als organisatie zijn we hard aan de slag om verder invulling te geven aan onze ESG doelen, waarbij wij de ‘S’ (social) vertaald hebben naar ‘Goed werkgeverschap’ en dit verder hebben uitgewerkt en geïntegreerd hebben in onze HR plannen. Op die manier worden onze ESG doelen geen losse projecten, maar onderdeel van ons DNA.

We hebben afgelopen jaren veel gedaan op het gebied van leiderschap en vitaliteit, en dat blijven we ook doen. Afgelopen jaar zijn we van start gegaan met de implementatie van een nieuwe performance management cyclus. De nieuwe cyclus is vooral gericht op het doorvertalen van strategie naar team- en individuele doelen, en op het continue gesprek en ontwikkeling van medewerkers.
Alles dus gericht op het creëren van een leuke (werk)omgeving waar je op een gezonde manier kunt werken en ontwikkelen, jezelf kunt zijn en lol hebt met elkaar.

Menu