Categorie Future of Work
Tjahny Bercx is CP&PO & Country Cluster Executive bij LeasePlan. Wij spraken met hem op 14 februari 2022 voor de categorie Future of Work. Dit jaar is Tjahny genomineerd in deze categorie.
Tjahny Bercx is CP&PO & Country Cluster Executive bij LeasePlan. Wat wij op 2 december 2021 met hem bespraken? U hoort het hier in de podcast!
Wie bent u?
Ik ben mijn loopbaan in 1980 begonnen bij de Nederlandse marine. Hier heb ik diverse rollen bekleed maar één van de rollen die ervoor heeft gezorgd dat mijn liefde voor het HR vakgebied aangewakkerd werd, was de rol van Officier Projectleider in het opzetten van de afdeling gezondheid, welzijn en veiligheid. Ik vervolgde mijn carrière daarna als VP HR bij ING Baring en later bij KLM. Sinds 2006 ben ik werkzaam bij LeasePlan. Ik ben gestart als SCVP HR, Legal & Compliance en ben CEO geweest van LeasePlan businesses in Brazilië en Mexico. Vervolgens ben ik teruggekeerd naar Nederland om als CHRO of ook wel Chief People & Performance Officer (CPPO) de digitale transformatie te ondersteunen.
Daarnaast ben ik een fervent sporter. Bij de marine heb ik geleerd om door te zetten en niet op te geven bij de eerste tegenslag. Deze eigenschap probeer ik over te brengen op de ruim 7000 medewerkers van LeasePlan maar deze komt ook goed bij pas bij één van mijn hobby’s, het lopen van marathons.
Waar werkt u?
LeasePlan is een financiële dienstverlener gespecialiseerd in wagenparkbeheer gericht op fleetmanagement. Het bedrijf is actief in 32 landen met een marktpositie binnen de top drie, met ongeveer 1,9 miljoen voertuigen in beheer. LeasePlan staat aan de vooravond van grootschalige transformaties. Ten eerste is er een aantal jaren geleden besloten om van LeasePlan een volledig digitaal bedrijf te maken en om agile te gaan werken. Alhoewel er al een hoop werk verzet is, zitten we nog middenin deze transformatie.
Daarnaast is er onlangs aangekondigd dat ALD voornemens is LeasePlan over te nemen, met als doel dat de samengevoegde organisaties een grote bijdrage zullen leveren aan de veranderingen die in de auto-industrie gaande zijn: van eigendom naar abonnementsmodellen en emissievrije mobiliteit. Alhoewel de 2 bedrijven als aparte organisaties zullen handelen totdat de overname definitief is, zal dit ook het komende jaar al zijn weerslag hebben op de organisatie en onze medewerkers.
Zoals je ziet is LeasePlan een dynamische bedrijf, dat constant in beweging is. Daarom vind ik onze slogan ‘What’s Next?’ ook zo mooi gekozen. Het is eigenlijk heel visionair. Het gaat hier altijd over wat is the next step? Dat zit in ons DNA. In alle discussies vragen we: en wat nu? Hoe nu verder?
Welke (HR) thema’s hebben uw interesse en waarom?
Dat heeft ook weer te maken met vooruit kijken want we moeten ons realiseren dat we in een bijzondere tijd leven. We staan aan de vooravond van een grote technologische omslag, waarbij we hiërarchisch gestructureerde organisaties achter ons laten en een nieuwe fase ingaan met bedrijven die als netwerken zijn georganiseerd. Dit zal veranderen hoe mensen werken en hoe we als HR mensen werven en met elkaar verbinden.
Technologieën als AI en “deep learning” zullen het werk niet alleen makkelijker maken, maar ook de banen zelf veranderen en de focus verleggen naar de interpretatie van data. Enkele van deze nieuwe banen bestaan al. De vraag is niet meer hoe lang nog. Zo las ik laatst iets over een “drone traffic optimizer”. Geweldig, toch?
Steeds meer bedrijven verschuiven de focus naar andere vaardigheden. Technologische vaardigheden, probleemoplossend vermogen, analytisch denken, datageletterdheid, creativiteit, design thinking – al deze vaardigheden zullen bij veel bedrijven de komende jaren bovenaan komen te staan.
Een ander onderwerp dat hoog op mijn agenda staat is People Analytics. CHRO’s, HR en People Managers van vandaag worden geacht beslissingen te maken die positieve impact hebben op zowel mensen als bedrijfsresultaten. In mijn rol als CEO heb ik ervaren dat je toegang moet hebben tot data, maar ook tot analytische hulpmiddelen die helpen om inzichten te verkrijgen uit historische gegevens om weloverwogen beslissingen te nemen voor de toekomst.
Als je data op orde is, kun je door geavanceerde People Analytics voorspellende analyses opstellen. Hierdoor kunnen en moeten HR managers de rol van transformatiemanager opeisen. Te vaak wordt HR nog in een reactieve rol gedrukt: we reageren op bedrijfsveranderingen in plaats van dat we ze initiëren. Dat moet ophouden. HR-professionals moeten meer op gebeurtenissen gaan anticiperen. Wat zal de toekomst brengen? Hoe kan jouw bedrijf het beste reageren? Ik geloof oprecht dat dit de manier is voor HR om aan tafel te zitten én een rol van betekenis te spelen in het management van organisaties en van toegevoegde waarde te zijn in besluitvorming.
Foto door Claire Bontje