Eltje van Houten-Tollenaar

Directeur HR bij Sherpa

“Wat mij betreft mag er af en toe wat meer zakelijkheid in deze sector”, dat zegt Eltje van Houten-Tollenaar, Directeur HR bij Sherpa, in het gesprek dat wij met haar hebben gehad. Wat ze hiermee bedoelt? Je hoort het in de podcast, opgenomen op, 24 januari 2023.

Deze podcast op Spotify luisteren? Klik hier voor de hele playlist.

Wie bent u?

Ik heb 25 jaar gewerkt bij een grote bank in diverse managementfuncties, waarbij ik de laatste 6 jaar binnen HR heb gewerkt omdat ik steeds meer ontdekte dat ik de menskant van veranderen en organiseren heel erg interessant vind. 5 jaar geleden heb ik bewust de keuze gemaakt om voor een wat kleinere organisatie te gaan werken met direct voelbare maatschappelijke relevantie. Hierbij heb ik bijna 4 jaar gewerkt bij een Veiligheidsregio en werk ik inmiddels 1,5 jaar bij Sherpa. Die keuze bevalt mij nog steeds erg goed. Naast mijn bedrijfseconomische achtergrond, waarmee ik ook wat meer zakelijkheid breng binnen de zorg, heb ik mij de afgelopen jaren verdiept in oa. systemisch werk binnen organisaties en de transactionele analyse. Beide stromingen vind ik erg interessant omdat die zoveel verklaren over hoe ik zelf in het leven en in mijn werk sta en waarom mensen handelen zoals ze handelen.

Waar werkt u?

Ik werk sinds 1,5 jaar bij Sherpa. Sherpa ondersteunt ca 1.600 mensen met een beperking (en hun naasten). Dit doen wij met 1.500 medewerkers en 550 vrijwilligers op het gebied van wonen, dagbesteding en behandeling in de regio Gooi & Vechtstreek, Eemland en Utrecht West. Samen grenzen verleggen en elkaar verder brengen, dat is waar we bij Sherpa voor staan. Iedere cliënt is uniek en heeft zijn of haar eigen verhaal. Waar iemands beperkingen een gegeven zijn, zien we bij Sherpa vooral de mogelijkheden.
Wij geven hierbij onze medewerkers alle vertrouwen en ondersteuning zodat zij goed en met plezier hun werk kunnen doen.

Welke (HR) thema’s hebben uw interesse en waarom?

Arbeidsmarktproblematiek omdat dit vanuit HR-perspectief 1 van de belangrijkste en ingewikkelde opgaves is voor onze branche de komende tijd en waarbij innovatief en anders organiseren essentieel zijn.
HR makkelijk(er) en professioneler maken door de HR-basisdienstverlening toegankelijk en eenvoudiger te organiseren en daarnaast te investeren in de HR-expertises omdat wij daar in het bijzonder waarde toevoegen voor de organisatie bij de spannende uitdagingen waar wij voor staan.
Het samenspel tussen lijnmanagement en HR omdat de één niet zonder de ander kan en wij samen verder komen

HRtop100_podcasts_2020_Frans_Kools

Frans Kools

Group HR Director bij Barentz International