Klaske de Jonge

Directeur Mens & Organisatie bij Gemeente Utrecht

Klaske de Jonge, Directeur Mens en Organisatie bij de Gemeente Utrecht, bespreekt in deze podcast belangrijke thema’s zoals de noodzaak van D&I, strategische personeelsplanning, geldzorgen bij werknemers en de speerpunten in HR. Wil jij hier meer over weten? Luister dan nu deze podcast, opgenomen op 26 oktober 2022.

Deze podcast op Spotify luisteren? Klik hier voor de hele playlist.

Wie bent u?

Ik ben Klaske de Jonge, moeder van twee volwassen kinderen en ik woon in het centrum van Amsterdam. Een fantastische plek, want ik heb mijn hart verpand aan cultuur: ik houd van theater, ballet, opera, filmhuisfilms en musea, ik maak volop gebruik van de faciliteiten die Amsterdam biedt.

Na mijn studie Bedrijfskunde heb ik van 1984 tot 1999 in het corporate bedrijfsleven gewerkt. Ik heb sales, marketing en communicatiefuncties bekleed bij organisaties als Organon, MSD, Nutricia en PTT Post, zowel in Nederland, maar ook een aantal jaren als expat in Amerika en het Verenigd Koninkrijk.

Van 1999 tot 2007 was ik directeur bij de Consumentenbond in Den Haag waar ik me met een aantal mooie politieke dossiers bemoeid heb: de introductie van de euro, de introductie van het nieuwe zorgstelsel en de liberalisatie van de energiemarkten om een aantal mooie voorbeelden te noemen. In 2001 ben ik begonnen met een avondstudie Politicologie met als resultaat een masterdiploma.

Aansluitend heb ik van 2007 tot medio 2019 weer als Corporate affairs directeur in het internationale bedrijfsleven gewerkt. Dit voor Mars, Vodafone en Coca-Cola Hellenic in respectievelijk België, Nederland en Zwitserland.

Waar werkt u?

Vanaf augustus 2019 ben ik werkzaam in de publieke sector, een boeiend nieuw werkterrein. Eerst een aantal maanden bij Marketing en Communicatie, een mooie plek om de gemeente goed te leren kennen. In maart 2020 ben ik benoemd tot directeur Mens & Organisatie (M&O).

Met 200 fte’s (waarvan zo’n 85 HRM professionals) is M&O één van de drie bedrijfsvoeringsonderdelen die het bestuur, de directieraad en de organisatie adviseert en ondersteunt op gebied van HRM, Organisatieontwikkeling, Faciliteiten en Huisvesting.

Hiernaast vervul ik twee nevenfuncties: ik ben lid van de Raad van Toezicht van de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ) en ik ben voorzitter van het Bestuur van de Geschillencommissie.

Welke (HR) thema’s hebben uw interesse en waarom?

Een lastige vraag, want ik vind alle aspecten van HRM boeiend en belangrijk.
In deze arbeidsmarkt is het capaciteitsmanagement een kritische succesfactor. Ook werken we hard aan het professionaliseren van recruitment en ons werkgeversmerk. Diversiteit en Inclusie is hiervoor essentieel: als gemeentelijke organisatie willen we een afspiegeling zijn van onze diverse stad en ook een voorbeeldrol spelen op dit gebied.

Uiteraard richten we ons niet alleen op nieuwe instroom. Met bijna 5000 collega’s in uitlopende functies hebben we een zeer divers personeelsbestand. Het vergroten van de duurzame inzetbaarheid van onze mensen onder andere door middel van leren en ontwikkelen is ook een belangrijke opgave. Er gaan de komende jaren steeds meer collega’s met pensioen. We willen hen tot het laatst toe productief en inzetbaar houden en er bovendien voor zorgen dat ze ook na hun pensioen ambassadeurs voor onze organisatie blijven.

Tot slot is organisatieontwikkeling met accent op leiderschap, cultuur en hoe we zo goed mogelijk opgavegericht kunnen samenwerken een belangrijk strategisch speerpunt.

HRtop100_podcasts_2019_Prof dr Jaap Paauwe

Prof dr Jaap Paauwe

Hoogleraar Organisatie en HRM, Tilburg School of Social and Behavioural Sciences, Tilburg University

Nynke Hessels

Nynke Hessels

Director People Operations Europe & LatAm bij Mitek

Menu