Danielle van Alewijn is CHRO bij Swapfiets. Wat wij op 26 november 2021 met haar bespraken? U hoort het in de podcast!
Deze podcast op Spotify luisteren? Klik hier voor de hele playlist.
Wie bent u?
Ik ben Danielle van Alewijn. 41 jaar, woonachtig in Amstelveen en moeder van 3 kinderen. Mijn carrière is begonnen bij Heineken en vervolgens bij Effectory. Daarna heb ik bij Booking.com gewerkt en bij FrieslandCampina, voordat ik de overstap heb gemaakt naar Swapfiets.
Waar werkt u?
Ik ben sinds januari 2020 verantwoordelijk voor People & Culture bij Swapfiets. Sinds eind 2022 ben ik CHRO. Wij zijn een scale-up die vooral bekend is van de blauwe voorband. We hebben ~1250 medewerkers in 9 landen. Op dit moment telt Swapfiets 260.000 leden.
Welke (HR) thema’s hebben uw interesse en waarom?
Leiderschap & cultuur
Culture eats strategy for breakfast. We kunnen nog wel zo hard willen groeien, het valt of staat met betrokken en gemotiveerde medewerkers. Leiderschap en cultuur speelt voor ons hierin een belangrijke rol. Mensen komen bij ons werken vanwege onze purpose: we lead the movement to more liveable cities. En om deze purpose te realiseren hebben een cultuur nodig waarin iedereen onze values ademt: made simple, grow further, be supportive & make it happen. Deze kernwaarden zijn ons kompas. De kracht zit hem in het voelbare bewijs van deze kernwaarden: in de werkplaats, de winkel, de klantenservice, op kantoor. Ook leiderschap is en blijft ontzettend belangrijk. En door onze managers regelmatig te betrekken in de strategische koers en samen te bepalen hoe en wat er nodig is om de doelstellingen te behalen, blijven we als 1 leadership team optreden. Vanuit People & Culture blijven we de lerende organisatie faciliteren met de juiste interventies.
Change management
The only constant is change. En voor Swapfiets is dat niet anders. Als start-up organisatie ben je snel en wendbaar. En als scale-up ook, alleen moet je tegelijkertijd werken aan betere processen en alignment tussen verschillende stakeholders. Een verandering die volledig gedragen is, is minder snel gedaan dan een paar jaar geleden. En dat betekent dat change management ontzettend belangrijk is geworden. Hierin spelen we vanuit HR een rol in het expliciet maken van de change stories, procesmanagement, rolduidelijkheid in ‘change leaders’, etc.
Digitalisering
HR technologie, HR end-to-end processen & HR data zijn voor Swapfiets belangrijk om een basis te leggen voor verdere groei. Daarbij is het niet alleen van belang dat we het juiste HR tech landschap kiezen maar dat we ook zorgdragen voor een goede systeemacceptatie. Onze fietsenmakers bijvoorbeeld zitten niet achter een laptop maar hebben wel allemaal een smartphone. Bovendien moeten de processen makkelijk te volgen zijn en #madesimple antwoord geven op medewerkervragen. HR data is bovendien cruciaal, om de organisatie efficiënter en gezonder te maken & om te kunnen anticiperen om de toekomst.
Recruitment, internal mobility & learning
Als we meer leden hebben, hebben we meer fietsen op straat. Dit betekent meer bezoek in de winkel, meer reparaties en meer contactmomenten op onze Swapdesk. Recruitment is om die reden cruciaal om de groei te kunnen faciliteren. We zullen onderscheidend moeten zijn op de arbeidsmarkt met een aansprekende “Swapfiets Deal”. We moeten bovendien goed begrijpen hoe hoog de recruitment volumes zijn en daar tijdig op acteren.