Inge van Berkel-Stuifbergen

Lid Groepsdirectie en Directeur Human Experience & Support bij ABAB

Door stevig in gesprek te gaan over de toekomst van de organisatie en daarbij de gehele keten aan betrokkenen uit te nodigen, heeft ABAB een gids op kunnen tekenen waar zij nog dagelijks inspiratie uithalen. Dit is een van de voorbeelden die Inge van Berkel – Stuifbergen benoemd in deze podcast, opgenomen op 16 november 2023. Deze aflevering hoort bij de categorie Empowering Human Experience.

Deze podcast op Spotify luisteren? Klik ⁠hier⁠ voor de hele playlist.

Wie bent u?

Mijn naam is Inge van Berkel-Stuifbergen, geboren mid-jaren zeventig en samen met mijn man Chris en onze vier prachtige kinderen woonachtig in Helvoirt. Een heerlijk dorp niet ver van Den Bosch, waar het voor een Bourgondiër als ik goed toeven is. Om de boel een beetje in balans te houden zwem ik en ben ik vaak buiten actief. Na mijn studie arbeids- & organisatiepsychologie ben ik gestart als HR consultant bij een internationaal adviesbureau, waarna ik de overstap van extern advies naar een interne HR rol heb gemaakt. Eerst bij een andere werkgever en inmiddels alweer bijna 10 jaar bij ABAB.

Ik bekijk het leven graag positief en oplossingsgericht, hou van innovatie en pionieren en de reikwijdte van mijn interesse is breed. Mijn passie is fotografie, variërend van natuur- tot portretfotografie. In dat laatste zit een duidelijke rode draad met mijn werkmotto: ‘onderzoeken wat de sterkste en mooiste kanten van mensen zijn en die maximaal naar voren brengen.’

Waar werkt u?

Ik ben lid van de Groepsdirectie van ABAB en tevens Directeur Human Experience & Support. Beide rollen vervul ik met veel plezier en trots. ABAB bestaat in 2024 100 jaar en is te vinden op 15 locaties. We zien onszelf als verlengstuk van ondernemers. Met onze expertise helpen wij hen bij hun uitdagingen zodat zij zich kunnen richten op waar zij zelf goed in zijn, namelijk ondernemen. Een ondernemer kan bij ABAB terecht voor fiscale of juridische vraagstukken maar ook voor bedrijfsadvies, accountancy of audit werkzaamheden en HR vraagstukken en salarisverwerking.

Om welke expertise het ook gaat, ABAB wil van betekenis zijn. Voor onze klanten (als adviseur, coach en kritische spiegel), voor onze omgeving én uiteraard voor onze medewerkers. Daar hebben we zowel onze strategie, als ons arbeidsvoorwaardenpakket als onze organisatie op ingericht. Zo werken we bijvoorbeeld met marktcellen waarin specialisten zich bundelen. Hier profiteren niet alleen onze klanten van, het is ook een mooie manier voor onze medewerkers om kennis met elkaar te delen, elkaar te inspireren en multidisciplinair samen te kunnen werken. Een ander voorbeeld is de ruimte die medewerkers hebben om van betekenis te zijn in onze maatschappij. Dat kan door gastcolleges te geven maar ook door vrijwilligerswerk of door deel te nemen aan onze duurzaamheidsprojecten. Het meest trots ben ik op onze moed om ‘nee’ te zeggen tegen klanten die onze ambities om van betekenis te willen zijn niet delen. Klanten die niet passen bij onze mate van integriteit en kwaliteitsbeleving of die geen werkplezier voor onze medewerkers geven. Ook dat is invulling geven aan onze missie om van betekenis te willen zijn.

Waarom is human experience een belangrijk thema?

Kort en bondig: mensen zijn geen ‘resources’, mensen zijn geen middelen om een doel te bereiken. Het gaat om de beleving van je mensen. Is die goed, ervaren zij jou als werkgever als plezierig, waarderend en prikkelend? Alleen dán ontstaat een duurzame werkrelatie waarin talenten maximaal tot bloei komen. Nog te vaak stellen we resultaten tot doel en met een beetje pech leggen we zo’n doel ook nog eenzijdig op. Laat mensen meedenken over doelen, benoem een doel pas tot doel als daar commitment op is, als mensen vertrouwen in zichzelf en in elkaar hebben dat ze de klus aankunnen, dat ze voelen dat ze fouten mogen (moéten) maken om te leren en dat de organisatie er is om hen te helpen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de implementatie van nieuwe technologie. Die kan prachtig zijn maar als je ‘vergeet’ dat de motivatie en kennis van mensen nodig is om die technologie maximaal te benutten is het weggegooid geld. Door de menselijke beleving centraal te stellen, deze actief te onderzoeken en niet alleen in woorden maar vooral in daden te tonen dat je de menselijke maat belangrijk vindt, geef je naar mijn mening echt betekenis aan ‘human experience’.