Bekijk hier de inzending van Joanny Lijbers voor de Categorieprijs People Development:
Wie bent u?
Leuk dat ik me even mag voorstellen! Ik ben 42 jaar oud en opgegroeid als oudste van 5 kinderen in een creatief gezin in Amsterdam. Ik hou van gezelligheid en zoek de drukte graag op. Met familie, met vrienden en met collega’s. Heb nu zelf een jong gezin van twee jongens Lyam & Yent en een meisje Yuna en vind het heerlijk om creatief bezig te zijn. Op dit moment ben ik bezig met ons nieuwe huis en komend uit een architecten familie, geniet ik van het creeren en inrichten van een fijne plek voor mijn gezin. Mijn vrije tijd breng ik het liefst door met familie en vrienden. Vaak is dit buiten in de natuur, lekker eten of een weekendje weg om van alles te ontdekken. Vriendschappen zijn heel belangrijk voor mij. Mijn familie en vrienden zouden mij omschrijven als energiek en vrolijk, gedreven, trouw en mens gericht.
Na mijn studie Bedrijfskunde, heb ik me meer dan 15 jaar bezig gehouden met het bouwen, innoveren, laten groeien en communiceren van merken. Van Hallmark en de franse kaasjes van Boursin, tot Andrelon en Zwitsal om uiteindelijk eindverantwoordelijkheid (incl P&L) te hebben voor de Persoonlijke Verzorging & Beauty business in de Benelux van Unilever. Verbreden en ontwikkelen is altijd belangrijk voor me geweest en vanuit die ambitie heb de digitale transformatie voor Unilever Benelux op me genomen. Als grote speler in FMCG moet je natuurlijk met je merken en met je mensen voorop lopen in alle digitale veranderingen.
Twee jaar geleden koos ik voor een tweede verbreding en ben ik het HR-vak in gegaan en op dit moment ben ik eindverantwoordelijk voor de HR in de Benelux en voor de Nutrition functie in Europa. Naast statutair verantwoordelijk in Nederland, heeft HR een strategische rol in het bedrijf en heb ik verschillende transformaties en organisatieveranderingen kunnen leiden.
Wat heeft u met het thema People Development?
‘Be the architect of change’ is mijn purpose en als je mij in mn kracht zet (mijn bed uit spring, om aan het werk te gaan), geloof ik dat je zoveel meer voor elkaar krijgt! Net als in marketing, geloof ik dat je heel erg naar de persoon moet kijken en wat de behoeften zijn, zodat je de juiste employee journey kan bouwen. Dit geldt niet alleen voor hoe wij nieuwe collega’s aannemen, ook hoe we het gehele development traject vormgeven. Startend bij de purpose van de organisatie en daarbij je persoonlijke purpose. Voorbeelden hiervan zijn dat we ‘Discovery Days’ doen voor trainees zodat wij niet alleen de potentiele nieuwe collega’s leren kennen maar zij ons ook. Dit doen we zelf als directie een gehele dag. Of je bij ons een purpose training krijgt, waar je echt op ontdekkingstocht gaat wat jou blij maakt, energie geeft en heeft gevormd. Of onze Future Fit plan, waarbij je naar behoeften dit samen met coaching, collega’s kan vormgeven. De reden waarom ik naar HR ben gegaan is precies dit, om het verschil te maken in de ontwikkeling van het individu.